INVITATION

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In the rich oeuvre created by the photographer Christian von Alvensleben, the still lifes of set tables are a particularly magnificent chapter. How easy it is for the beholder to wax lyrical here – whether it is on the studio arrangements or outdoor settings, an intimate candlelight dinner or a lavish picnic, a tête-à-tête aboard a boat or a table set for summer in a greenhouse – all these motifs invite us to indulge. Not only in the culinary delights, as the tables are also set with porcelain, glasses and cutlery of the finest quality and exclusive design and vie with the festive floral decorations and manifold accessories to outshine each another. And yet even a simple wooden board can have its moment here. Our eyes may wander and these still lifes are almost too beautiful to be disturbed at a festive dinner.

The photographer Christian von Alvensleben has regularly presented his photographic works of table art in magazines such as Ambiente, Feinschmecker, Vogue and Casa Vogue, Schöner Wohnen, but above all in Architektur & Wohnen. The selection shown here was created between 1967 and 1988 and gives us an insight into a good two decades of advanced table culture which often has an aura of timelessness today. Above all, we see a photographer whose immense pleasure and ambition lie in realizing the greatest possible degree of creative freedom even in his commissioned work. He is certainly an artistically-minded designer of independent pictorial solutions and imaginative compositions. Nothing is left to chance; everything is set out with minute precision. And yet there is not a trace of sober stringency, the photographer repeatedly succeeds in effortlessly transposing the viewer to a new world. “Spring, summer, autumn and winter”, “mountains, country, sea and city” or “earth, fire, water, air” – whole series created for variations on the theme of a set table with the most diverse ideas. For example, the decorated tables are quite simply set in the forest, in a meadow, in a conservatory and even in a pool (under water!). And, sometimes, art history has also been the source of inspiration, for instance where the photographer makes an arrangement in the tradition of Dutch still life painting or stages a tribute to Caravaggio or David Hockney.

From one table to the next: Here, Christian von Alvensleben shows himself to be the master of the perfect moment – regardless of how long it might have taken to perfect the staging. His tables are pure joie de vivre and embody originality whether they are lavishly decorated in a baroque style or reduced in a very cool way. Visual pleasure is guaranteed.

Ulrich Rüter, photography and art historian


EINLADUNG

Im reichen Werk des Fotografen Christian von Alvensleben sind die Stillleben gedeckter Tische ein besonders prächtiges Kapitel. Wie leicht gerät der Betrachter hier ins Schwärmen: Ob Studio-Arrangement oder Outdoor-Inszenierung, ob intimes Candle Light-Dinner oder üppiges Picknick, ob tête-à-tête auf einem Kahn oder ein sommerlich gedeckter Tisch im Gewächshaus – alle Motive laden zum Schwelgen ein. Nicht nur kulinarisch, denn auch Porzellan, Gläser und Besteck sind von feinster Qualität und ausgesuchtem Design und strahlen mit festlichem Blumenschmuck oder vielfältigen Accessoires um die Wette. Doch auch ein einfaches Holzbrett kann hier seinen großen Auftritt haben. Der Blick darf schweifen und diese Stillleben sind fast zu schön, um sie bei einem Festmahl anzutasten.

Regelmäßig hat der Fotograf in Magazinen wie Ambiente, Feinschmecker, Vogue und Casa Vogue, Schöner Wohnen, vor allem aber in Architektur & Wohnen seine fotografischen Tischkunststücke präsentiert. Die hier zusammengestellte Auswahl entstand zwischen 1967 und 1988 und gibt Einblick in gut zwei Jahrzehnte avancierter Tischkultur, die heute vielfach zeitlos wirkt. Vor allem zeigt sich ein Fotograf, dessen Vergnügen und Ehrgeiz es ist, auch im Auftrag die größtmögliche kreative Freiheit zu verwirklichen. So ist er ein künstlerisch denkender Gestalter souveräner Bildlösungen und fantasievoller Zusammenstellungen. Nichts ist dem Zufall überlassen, alles auf den Millimeter ausgerichtet. Doch von nüchterner Strenge keine Spur, dem Fotografen gelingt es immer wieder mühelos, den Betrachter in neue Welten zu entführen. „Frühling, Sommer, Herbst und Winter” oder „Berge, Land, See und Stadt” oder „Erde, Feuer, Wasser, Luft”: ganze Serien entstanden, um das Thema des gedeckten Tisches ideenreich zu variieren. So stehen die geschmückten Tische ganz einfach im Wald, auf der Wiese, im Wintergarten und sogar im Pool (unter Wasser!). Und manchmal steht auch die Kunstgeschichte Pate, wenn der Fotograf in der Tradition holländischer Stillleben-Malerei arrangiert oder eine Hommage an Caravaggio oder David Hockney inszeniert.

Von Tisch zu Tisch: Christian von Alvensleben präsentiert sich hier als Meister des perfekten Moments – ganz gleich, wie lange der Aufbau auch gedauert haben mag. Seine Tische sind pure Lebensfreude und haben Originalität, ob nun üppig barock ausgestattet oder ganz cool reduziert. Ein visueller Genuss ist garantiert.

Ulrich Rüter, Fotografie- und Kunsthistoriker